Många människor gör idag en betydande andel av sina inköp på nätet. Trenden är dessutom stigande. Vill du lyckas med e-handel krävs det att din webbutik har rätt design och rätt layout. Ger butiken ett professionellt intryck till besökare är det mer troligt att de stannar längre tid, utforskar mer av de produkter eller tjänster som erbjuds, samt i slutändan väljer att göra affärer.

Anpassad för alla typer av enheter

8348072688_4d55d74495En del shoppar på sin dator, andra använder mobilen eller surfplattan. Faktum är att just mobil e-handel har gått upp som en raket under de senaste åren. Dagens avancerade smartphones lämpar sig väldigt bra för att surfa på nätet och tillgången till wi-fi är väldigt god nuförtiden, inte minst i storstäderna. En webbutik som inte är anpassad för mobila användare riskerar att förlora kunder. Lösningen kallas responsiv design. Med det menas webbdesign som förändrar sin layout och design beroende på vilken enhet den känner av att besökaren använder.

Enkelhet under hela köpprocessen

Att handla på nätet ska inte vara krångligt. Dagens plattformar för e-handel är optimerade för att vara lättanvända. Det gäller att anpassa sig för hela sin målgrupp och alla besökare kommer inte ligga på samma kunskapsnivå. En vanlig metod inom e-handel är att efterlikna en fysisk butik. Till exempel brukar man använda en kundvagn där kunden placerar sina varor. När kunden känner sig nöjd är det bara att klicka på “gå till kassan”. En enkel och tydlig process från start och hela vägen till genomfört köp är oerhört viktigt inom e-handel.

Säkerhet

När det gäller personuppgifter och betalningsmetoder ska säkerhet och kundens trygghet sättas främst. Upptäcker en kund att det finns tvivelaktigheter är det troligt att de omedelbart börjar se sig om efter en annan webbutik. Det är också avgörande att utomstående inte kan komma över kundernas känsliga personuppgifter. Metoder för datakryptering spelar en central roll och det ska också finnas backup-möjligheter för att hantera oförutsedda händelser.