Varje dag görs miljontals olika sökningar på nätet via så kallade sökmotorer. Google är det mest kända exemplet. Genom att använda olika nyckelord är det möjligt att hitta alla produkter och tjänster mellan himmel och jord. De företag som generellt sätt kommer sälja mest är de som hamnar bland högt upp bland resultaten, helst på den allra första sidan. Sökmotoroptimering eller SEO (Search Engine Optimization) är konsten att placera sig högt och därmed bli mer synlig i sökmotorerna, vilket i sin tur leder till att sökmotorerna kommer ge just din webbsida fler besökare.

Allt börjar med en SEO-analys

Seo-wikipediaInom SEO finns det många metoder och det kan kännas svårt att veta vilken som ska användas i en specifik situation. För att få ett bra utgångsläge är det rekommenderat att analysera den nuvarande webbsidan. Hur rankas den i sökmotorer jämfört med likvärdiga sidor? Endast genom noggrann analys går det att svara på vad som fungerar effektivt, vad som inte fungerar alls och vad som kan förbättras ytterligare. Alternativet är “trial and error” då man provar sig fram, men att förlita sig på turen tar längre tid och ger ofta sämre resultat. Hos en webbutvecklare finns erfarna SEO-experter som kan gå igenom varje enskild del av webbsidan. Ofta erbjuds denna tjänst gratis. Sedan kan denna SEO-expert ta fram förslag på vad som behöver göras, vad det kostar och hur lång tid det kommer ta.

SEO utvecklas hela tiden

Även om en webbsida klarade sig bra för ett par år sedan är det ingenting som säger att läget är lika bra nu. De stora sökmotorerna förändrar hela tiden sina algoritmer. Till exempel straffas webbsidor som använder gammal föråldrade SEO-metoder där man ser till att vissa nyckelord skrivs överdrivet många gånger. Att själv hänga med i alla svängar blir nästan ett heltidsjobb. Även mindre detaljer kan göra stor skillnad för hur en webbsida rankas av en sökmotor, vilket visar vikten av att ta hjälp av experter. Kostnaden tjänas snabbt in när webbsidan blir mer synlig och får mycket mer trafik från sökmotorer.