Webbdesign för företag

En välgjord och professionell företagswebbsida kan vara ett kraftfull verktyg för att nå ut till potentiella kunder. Inom många branscher finns det höga förväntningar på att ett företag visar framfötterna på nätet. Att ge ett gott första intryck är väldigt avgörande och många gånger är just webbsidan den första ordentliga kontakten en person har med företaget. Designen är oerhört betydelsefull, inte minst om verksamheten också bedriver e-handel. Flera studier har visat att bra webbdesign leder till ökad försäljning.

Företagsanpassat

Företag är unika och det är viktigt att företagswebbsidan lyfter fram varumärket och de huvudsakliga budskapen i företagets marknadsföring. Att använda en färdiggjord mall ger sällan lika bra resultat som att anlita en professionell firma inom webbutveckling som kan lyssna till företagets önskemål och ta fram en perfekt lösning. Förutom att webbsidan måste vara tilltalande visuellt ska den också vara lättnavigerad och ha en praktiskt struktur.

Vad behövs på företagswebbsidor?

ux-788002_960_720Behoven skiljer sig åt beroende på företag, men det finns några övergripande funktioner som nästan alltid kommer till användning. En sökfunktion är väldigt hjälpsam, särskilt om det rör sig om en större webbsida med många undersidor. Ett eget intranät via webbsidan är effektivt om man vill att de anställda ska kunna logga in i ett privat företagsnätverk. Olika kontorsapplikationer, bildgallerier och e-handelslösningar är också vanliga behov.

CMS

Många företag använder sig idag av ett CMS (Content Management System). Fördelen med CMS är att underhållet av webbsidan förenklas. I panelen för administration kan nästan vem som helst ändra text, bilder och annat innehåll på webbsidan, åtminstone efter att personen bekantat sig med själva systemet. En webbyrå kan hjälpa ett företag att komma igång med CMS och också skräddarsy en CMS-lösning för olika företagsspecifika behov. Ytterligare en fördel med CMS är att stora etablerade CMS-lösningar har massvis med tillägg som är enkla att installera. Det går till exempel att lägga till en säker plattform för e-handel, färdiga lösningar för kundsupport och dylikt.

Design för e-handel

Många människor gör idag en betydande andel av sina inköp på nätet. Trenden är dessutom stigande. Vill du lyckas med e-handel krävs det att din webbutik har rätt design och rätt layout. Ger butiken ett professionellt intryck till besökare är det mer troligt att de stannar längre tid, utforskar mer av de produkter eller tjänster som erbjuds, samt i slutändan väljer att göra affärer. En bra regel att följa är att all information ska vara lätttilgänglig. ligger viss information dold, som exempelvis kontaktuppgifter så kommer hemsidan och ditt företag inte att verka trovärdigt och besökare kommer därför dra sig från att köpa något från din sajt.

Anpassad för alla typer av enheter

8348072688_4d55d74495En del shoppar på sin dator, andra använder mobilen eller surfplattan. Faktum är att just mobil e-handel har gått upp som en raket under de senaste åren. Dagens avancerade smartphones lämpar sig väldigt bra för att surfa på nätet och tillgången till wi-fi är väldigt god nuförtiden, inte minst i storstäderna. En webbutik som inte är anpassad för mobila användare riskerar att förlora kunder. Lösningen kallas responsiv design. Med det menas webbdesign som förändrar sin layout och design beroende på vilken enhet den känner av att besökaren använder.

Enkelhet under hela köpprocessen

Att handla på nätet ska inte vara krångligt. Dagens plattformar för e-handel är optimerade för att vara lättanvända. Det gäller att anpassa sig för hela sin målgrupp och alla besökare kommer inte ligga på samma kunskapsnivå. En vanlig metod inom e-handel är att efterlikna en fysisk butik. Till exempel brukar man använda en kundvagn där kunden placerar sina varor. När kunden känner sig nöjd är det bara att klicka på “gå till kassan”. En enkel och tydlig process från start och hela vägen till genomfört köp är oerhört viktigt inom e-handel.

Säkerhet

När det gäller personuppgifter och betalningsmetoder ska säkerhet och kundens trygghet sättas främst. Upptäcker en kund att det finns tvivelaktigheter är det troligt att de omedelbart börjar se sig om efter en annan webbutik. Det är också avgörande att utomstående inte kan komma över kundernas känsliga personuppgifter. Metoder för datakryptering spelar en central roll och det ska också finnas backup-möjligheter för att hantera oförutsedda händelser.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *