Webbdesign

Vad menas med bra webbdesign?

Internetanvändare vill snabbt hitta vad de söker efter. Vissa är ute efter information, andra är ute efter att köpa något. Ibland surfar personer enbart för nöjes skull. Hur som helst är kvaliteten på webbdesignen väldigt avgörande för hur de kommer att uppleva en specifik webbsida. Med bra webbdesign är det troligt att besökare återanvänder. Kanske lägger de rentav till webbsidan bland sina favoriter. Med mindre lyckad webbdesign händer det att besökare bara stannar några sekunder. Att gå bakåt och välja ett annat sökresultat är trots allt bara några klick bort. Sanningen är att det inte längre går att kompromissa med design och layout på webbsidor. Saknas kompetens inom företaget är det rekommenderat att anlita en professionell webbyrå.

Det visuella språket

design-1210160_960_720Precis som för annonser handlar det om att fånga uppmärksamhet. Sedan ska besökaren också hållas kvar, vilket kan vara en ännu större utmaning. Genom att ge ett lyckat visuellt intryck redan på startsidan, ökar sannolikheten att besökaren stannar och går vidare till andra delar av sajten. Vad som tilltalar olika individer varierar. I regel finns möjlighet att anpassa sig efter målgruppen. Är det till exempel en webbsida om hårdrock förväntar sig nog den genomsnittlige besökaren ett mörkt och tungt tema. Just att använda ett övergripande tema brukar hjälpa att skapa en sammanhängande helhet för webbsidans design.

Funktionaliteten

Något som direkt brukar avslöja slarvig webbdesign är när länkar inte fungerar eller när laddningstiderna blir för långa. Tyvärr brukar sådana brister direkt diskvalificera en webbsida i besökarens ögon, även om själva innehållet håller hög kvalitet. Framför allt för större webbplatser krävs omfattande tester för att säkerställa att allt fungerar. Särskilt problematiskt kan det bli för webbutiker. När det gäller e-handel blir besökare oerhört frustrerade om ett köp misslyckas eller om de blir utloggade just när de ska betala. Bra webbdesign sparar oerhört mycket arbete för kundtjänsten.

Responsiv webbdesign

Responsive-Web-DesignResponsiv webbdesign innebär att layouten förändras beroende på besökarens skärmupplösning eller skärmstorlek, samt beroende på vilka funktioner som webbläsaren stödjer. Tanken med responsiv webbdesign är att det inte ska spela någon roll vilken enhet som används. Det ska gå lika bra att använda webbsidan på en surfplatta eller mobiltelefon som på dator. Hade istället traditionell webbdesign använts skulle en besökare med en liten skärm få scrolla och zooma ovanligt mycket, vilket lätt blir frustrerande.

Hur fungerar responsiv webbdesign?

Till stor del bygger det på att en webbutvecklare skriver kod som anger sid-elementens storlek i procent av skärmstorleken. Alternativet är att använda absoluta mått i pixlar och det ses inte som ett särskilt bra tillvägagångssätt inom modern webbdesign.

  • Fluid grids. Används för att ange kolumners och sektioners storlek med relativa värden i procent. Viktigt för att bland annat menyer på en webbsida inte ska bli för små för att kunna användas när en besökare har en liten skärm.
  • Fluid images. Bilder som har sin storlek angiven i relativa enheter. Javascript brukar användas för att lyckas med detta. Bilder med sin storlek angiven i pixlar riskerar att täcka för mycket av skärmen eller rentav hela skärmen för besökare med låg skärmupplösning.
  • CSS3 Media queries. En viktig teknik i responsiv webbdesign där olika CSS-stilregler används beroende på vilka egenskaper besökarens enhet har. Genom att utnyttja tekniken kan webbdesignen se annorlunda ut när till exempel webbläsarens bredd ligger inom ett visst intervall. Bland annat kan det handla om att helt ta bort kolumner eller ikoner om bredden är för liten.

Varför har responsiv webbdesign blivit så populärt?

Eftersom dagens internetanvändare i allt större utsträckning surfar på sina smartphones och surfplattor. Tidigare gick det att komma undan med webbsidor som saknade mobilanpassning, men idag riskerar man att tappa en betydande andel besökare om layouten inte anpassas för små skärmar, eller i värsta fall inte fungerar alls för de med för liten skärmstorlek. Vissa företag har till och med märkt att det största antalet besökare på deras hemsidor besöker dem via mobila enheter. Hade hemsidan då inte fungerat som den ska på en mindre skärm så hade besökarna antagligen ha lämnat sajten direkt utan att göra något köp eller beställning. Det är därför alltid bra att ha detta i åtanke när man skapar en hemsida för sitt företag, skapa den så att alla sorters besökare kan ta del av informationen på ett enkelt sätt.